1. En organisation kan betecknas när individer bildar en grupp och samverkar planmässigt mot gemensamma intressen.
b) I ett projektarbete kan arbetsfördelningen vara följande:
Någon slags chef som har övergripande ansvar, sedan de andra i projektet som specialicerar sig på olika områden t.ex. ekonomiansvarig, marknadsansvarig, produktansvarig.
c) Man ska se till så att allt funkar och flyter på. Se till så att alla gör de som de ska och vara en allmän problemlösare. bestämma tid för olika möten och liknande.
d) Entreprenörsstadiet kännetecknar att administrationen växer, "företagspyramiden" tar form Här måste organisationen omstrukureras lite och 3 nivåer växer fram: ledning (styrelse), planering (chefer inom olika områden) och verksamhet (ansvarig,arbetare)
f) man fokuserar på effektiviteten och man får ökad produktivitet. Intäkter och kostnader ökar och man behöver mer spetskompetens
g) Man hamnar i en rationaliseringsfälla när man har rätt inre effektivitet med fel yttre effektivitet. Man gör saker rätt men gör inte rätt saker. Man kanske har en vara som inte mår bra av att massproduceras eller så kanske man inte har en organisation som är lämplig på en marknad som ständigt förändras. Företaget kanske har svårt att förnya sig och anpassa sig.
h) Entreprenörsstadiet, Expansionsstadiet, Blomstringsstadiet, Mognadsstadiet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar