A) produkt,kapital, personal och kunskap
b) företaget försöker göra saker som är bättre och mer effektiva än tidigare.
c) de kan inte brukas under en lika lång tid. de andvänds så länge de funkar maximalt och sedan köper de nya! detta beror på nya värderingar i samhället! något kan bli "ute" väldigt fort!
d) det finns fler produkter än vad kunderna efterfrågar! köparna kan välja och vraka. butikerna måste bli mer och mer skickliga på att ge köparen det bästa poriset och den bästa produkten! till exempel kan man nu gå in på internet och köpa vad som helst " den västa konkurrenten är inte grann butiken utan en server i malmö"
e) en marknad där efterfrågan är större än utbudet! han kan därför höja priserna!
f) äta, sova och dricka
g) helhets värderingen av en produkt. upplevelsen för kunden! är det en bra produkt får det en högt kundvärde!
h) Det är inte längre kärnprodukten man konkurrera med utan själva imagen av produkten! allt runt omkring är viktigare!
i) personalen och dess kompetens
j) med marknads orientering vill man få långsiktiga relationer med kunden för att få långsiktig lönsamhet medan man i produktorientering vill ha så så stor vinst som möjligt med massoproduktion under en kortare tid!
k) resurs hållning, man vill maximera effektiviteten inne i företaget
l) de vill anpassa sig efter kunderna! skapa långsiktiga relationer!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar